آرشیو اردیبهشت ماه 1400

با تبلیغات خود، به درامد بیشتر برسید

لينك قالو و نوفالو

ما براي اينكه بتوانيم درك درستي از تاثير لينك سازي، بر سئو سايت داشته باشيم بايد تمام لينك هاي ورودي و خروجي سايتمان را بررسي كنيم تا از عملكرد اين لينك ها بر روي وب سايت آگاه باشيم. همانطور كه مي دانيد، موتور هاي جستجو تمام لينك هاي داخلي و خارجي يك صفحه را بررسي مي كنند و با توجه به آن لينك ها و ديگر فاكتور هاي سئو به آن صفحه ارزش و اعتبار مي دهند.

ويكي دمي در اين مقاله به تمام سؤالات شما پاسخ داده و تمام ابهامات را در رابطه با لينك نو فالو و لينك فالو بر طرف مي كند تا پايان اين مقاله همراه ما باشيد.

لينك فالو (dofollow) چيست؟

لينك فالو لينكي است كه ارزش سئو را از صفحه مبدا به صفحه مقصد جا به جا مي كند. لينك هاي dofollow در رتبه بندي وب سايت ها تاثير گذارند و از نظر سئويي براي ربات هاي گوگل حائز اهميت است.

ساخت لينك فالو در يك صفحه نيازي به كد نويسي هاي سخت و دشوار ندارد؛ چرا كه تمام لينك هايي كه در يك صفحه درج مي كنيد به طور پيش فرض، لينك فالو هستند؛ اما طريقه ساخت لينك فالو به صورت زير است:

Example

گوگل براي امتياز دادن به لينك هاي فالو داخل صفحات وب سايتتان، از ابزاري به نام پيج رنك استفاده مي كند. متخصصان و وبمستر ها اين امتياز را اكثرا با نام Link juice مي شناسند كه از طريق لينك هاي داخلي و خارجي، قدرت وب سايت را بيان مي كند. در حقيقت بايد بگوييم، Link juice همان قدرت لينك فالويي است كه به صفحه سايت شما مي آيد. 

هنگامي كه شما لينك سايتتان را در يك وب سايت با اعتبار بالا قرار مي دهيد، در حقيقت بخشي از اعتبار آن وب سايت را به سايت خودتان انتقال داده ايد. اين كار باعث مي شود، اعتبار سايت شما بيشتر شده و در بهبود رتبه وب سايتتان تاثير مثبت بگذارد.

لينك نو فالو (nofollow) چيست؟

بر عكس لينك هاي فالو كه به موتور هاي جستجو مي فهماند، امتياز سئو را به اين صفحه منتقل كنيد، لينك nofollow به موتور هاي جستجو بيان مي كند كه اين لينك از نظر سئويي اعتباري ندارد و فقط براي دنبال كردن كاربر مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از لينك nofollow باعث مي شود گوگل در محاسبه رتبه نيز آن را دنبال نكند و اعتباري به آن صفحه ندهد. استفاده از لينك نوفالو، باعث كاهش اعتبار صفحه نيز نمي شود. ساختار لينك نوفالو به صورت زير است:

Example

لينك nofollow و لينك dofollow چه تفاوتي دارد؟

اساسي ترين تفاوت هاي لينك فالو و نوفالو در ساختار اين دو لينك است. شما اگر در لينكتان از عبارت rel=”nofollow” استفاده كنيد، لينك به صورت نوفالو مي شود و اگر اين عبارت را حذف كنيد، لينك تان به صورت فالو مي شود. اين يكي از مهم‌ترين و اساسي ترين تفاوت هاي لينك نوفالو و فالو مي باشد.

آيا استفاده از لينك اي نوفالو، باعث بيشتر شدن قدرت لينك هاي فالو مي شود؟

در گذشته اگر شما براي صفحات خروجي وب سايتتان از 2 لينك فالو و يك لينك نوفالو استفاده مي كرديد، Link juice وب ساييتان بيشتر از حالتي بود كه فقط از لينك فالو استفاده مي كرديد؛ اما امروزه، قرار دادن لينك نوفالو تاثيري بر Link juice وب سايتتان ندارد.

اين نكته را از ويكي دمي به ياد داشته باشيد كه براي افزايش Link juice وب سايتتان بايد لينك هاي خروجي صفحات وب سايتتان بيشتر باشد. اين بيشتر بودن لينك هاي خروجي به معني استفاده بيش از اندازه از لينك فالو نمي باشد؛ چرا كه اگر بيش از حد از لينك هاي فالو استفاده كنيد، گوگل شما را به عنوان سايت فروشنده لينك و اسپمر ها شناسايي مي كند و از ارزش لينك هاي فالو شما مي كاهد و در برخي از موارد سايت شما را پنالتي مي كند.

راه تشخيص لينك فالو از نوفالو چيست؟

براي اينكه بتوانيم لينك هاي فالو و نوفالو را در يك صفحه تشخيص دهيم بايد روي آن كليك راست كرده و روي گزينه Inspect يا Inspect element كليك كنيد. در پنجره اي كه براي شما نمايش داده مي شود مي توانيد مشاهده كنيد كه اين لينك فالو است يا نوفالو.

ساختار لينك follow:

Example

ساختار لينك nofollow:

Example

چه زماني و چرا بايد از لينك هاي nofollow استفاده كنيم؟

استفاده از لينك هاي نوفالو علت هاي مختلفي دارد. اين علت ها عبارت است از:

  1. استفاده از لينك نوفالو در تبليغات درج شده سايت و پيشگيري از پنالتي گوگل
  2. استفاده از لينك نوفالو در قسمت نظرات
  3. استفاده از لينك نوفالو در معرفي منابع سايت
  4. براي پيشگيري لينك دادن به صفحات تكراري
  5. براي Embed شده ها
  6. براي جلوگيري از تكرار محتوا
  7. براي جلوگيري از كاهش اعتبار سايت
  8. براي اولويت Crawl شدن توسط ربات هاي موتور جستجو

استفاده از لينك نوفالو در تبليغات درج شده سايت و پيشگيري از پنالتي گوگل

با درج كردن تبليغات در صفحات وب سايتمان ممكن است دچار پنالتي شويم. براي براي جلوگيري از پنالتي شدن توسط ربات هاي گوگل، بايد لينك هاي تبليغاتي را به صورت لينك نوفالو در صفحات سايت قرار دهيم. لينك هاي تبليغاتي شامل، رپورتاژ آگهي، بنر ها و تبليغات سايت ها مي باشد كه بهتر است به صورت نوفالو باشد.

استفاده از لينك نوفالو در قسمت نظرات

برخي از كاربران براي لينك سازي خارجي وب سايت خود در بخش نظرات، لينك وب سايتشان را قرار مي دهند و يا برخي ديگر براي پايين آوردن اعتبار سايتتان لينك سايت هاي اسپم شده را در قسمت نظرات قرار مي دهند. شما بايد در وب سايتتان اين لينك ها را به صورت نوفالو تنظيم نماييد تا از جريمه شدن توسط گوگل در امان بمانيد.

استفاده از لينك نوفالو در معرفي منابع سايت

متخصصان و مديران وب سايت ها، هميشه منبع مطالب علمي خود را در پايان مقاله قرار مي دهند. در برخي از مواقع، ممكن است شما از اعتبار وب سايت هاي منبع مطمئن نباشيد؛ در نتيجه لينك هاي منابع را به صورت لينك نوفالو قرار مي دهيد و اگر از اعتبار آن وب سايت مطمئن هستيد، لينك ها را به صورت فالو قرار مي دهيد.

براي پيشگيري لينك دادن به صفحات تكراري

اگر شما در محتواي يكي از صفحات داخلي خود، چندين بار از يك لينك استفاده كرده ايد، بهتر است يكي از آن لينك ها را به صورت فالو و بقيه را به صورت نوفالو قرار دهيد؛ چرا كه زياد بودن لينك هاي تكراري در يك محتوا، باعث جريمه شدن سايت به علت محتواي تكراري مي شود. براي خريد بك لينك هاي قوي و دائمي كليك كنيد.

براي Embed شده ها

زمان هايي كه شما از ويجيت ها و اينفوگرافي هاي سايت هاي ديگر در صفحه خود استفاده مي كنيد، بايد لينك ها را به صورت نوفالو قرار دهيد و يا هنگامي كه نمي خواهيد منابع را به گوگل بشناسانيد، مي توانيد از لينك نوفالو استفاده كنيد.

چگونه ماركتينگ پلن (marketing Plan) بنويسيم؟

ماركتينگ پلن يا برنامۀ بازاريابي، طرحي است كه فعاليت هاي تبليغاتي و بازاريابي سازمان را براي يك دورۀ خاص، مشخص مي كند. ماركتينگ پلن توضيح مي دهد كه چه فعاليت هايي، در چه زمان و توسط چه افرادي بايد انجام شود تا اهداف استراتژي سازمان محقق شود.
“فيليپ كاتلر”(بنيان گذار بازاريابي نوين، بازاريابي را يك روش مديريتي و اجتماعي برشمرده كه توسط آن هر گروه از افراد، نيازها و خواسته هاي خود را از طريق ساخت، ارائه و تبادل محصول و ارزش با يكديگر، به دست مي آورند.

براي خريد بك لينك به سايت ويكي دمي مراجعه كنيد.
در اين تعريف، به دو مورد دقت كنيد:
⦁ نيازها و خواسته ها كه كارآفرينان بايد در بازار تشخيص دهند.
⦁ بازاريابان بايد با ساخت، ارتباط و تبادل يك پيشنهاد، اين فاصله را بردارند.
لذا بازاريابي عملي است كه مي تواند كسب و كار شما را آباد يا خراب كند.

اهميت ماركتينگ پلن (marketing plan)
ماركتينگ پلن نياز به اجراي سه نوع فعاليت دارد:
⦁ تعيين اهداف سازمان
⦁ ترسيم محيط داخلي و خارجي كسب وكار
⦁ در دسترس قرار دادن منابع

مزيت هاي ماركتينگ پلن
⦁ فراهم آوردن زمينه گسترش استراتژي بازاريابي
⦁ كمك به تيم توليد جهت اجراي مناسب امور از طريق تقسيم وظايف
⦁ افزايش احتمال تأمين مالي
⦁ صرفه جويي در زمان و انرژي صرف شده براي فعاليت هاي بازاريابي بي بهره
⦁ كمك به برنامه ريزي مالي و تعيين بودجه مؤثر
كمك به ايجاد ديدگاه هاي جديد

عناصر تشكيل دهندۀ ماركتينگ پلن حرفه اي

در اين بخش به معرفي هناصر تشكيل دهنده پلن حرفه اي در بازاريابي مي پردازيم:

marketing planخلاصه مديريتي

اين بخش از گزارش كه واپسين قسمتي است كه نوشته مي شود، شامل خلاصه اي از ساير بخش هاي طرح بازاريابي است. چون اين قسمت نخستين چيزي است كه توسط مدير ارشد يا سرمايه گذاران خوانده مي شود، بسيار بخش با اهميتي است. اين بخش بايد بتواند به درستي پتانسيل واقعي طرح را بيان كند.

پيشينه و اطلاعات شركت

اين قسمت از برنامه بازاريابي، به كارآفرين يا مدير اين فرصت را مي دهد كه موضوع مورد نظر خود را بيشتر بسط دهد. در اين بخش بايد درباره سازمان و هرگونه تجربه مرتبط توضيح دهيد و هر گونه منبع يا نمونۀ اوليه قابل استفاده را نام ببريد. اين امر به توانمندي طرح شما كمك مي كند.

مأموريت و چشم انداز

بيان مأموريت و چشم انداز، براي سازمان بسيار اهميت دارد. در اين قسمت بايد اهداف مالي و غير مالي برنامه بازاريابي خود را بيان كنيد و توان توجيه اين امر را داشته باشيد كه محصول يا خدمت شما چگونه در راستاي مأموريت و چشمانداز سازمان قرار دارد. اين بخش اهداف طرح بازاريابي را تعيين مي كند و از اين رو ساير برنامه بازاريابي بر اساس آن شكل مي گيرد.

شايستگي هاي كليدي در ماركتينگ پلن

شايستگي هاي كليدي، مشتمل بر دانش و ظرفيت هاي فني است كه به كسب و كار امكان رقابت در بازار را مي دهند. به عبارت ديگر، توانمندي هايي است كه سازمان در انجام آن بهترين است. تمركز بر روي شايستگي هاي كليدي به سازگاري هر چه بهتر منابع و تلاش و در نتيجه خلق ارزش بيشتر سازمان، كمك مي كند. سازمان بايد در صورت صرفه اقتصادي، تمامي فعاليت هاي غيركليدي خود را برون سپاري كند.

تجزيه و تحليل موقعيت

تجزيه و تحليل موقعيت، بيانگر نياز يا خواسته اصلي است كه محصول شما آن را برطرف مي كند. اين بخش، شامل تمام موضوعات مورد نياز براي تحقيقات بازار است و روش و يافته هاي تحقيقات بازار را بيان مي كند. روي اين قسمت تأكيد ويژه داشته باشيد؛ چون مسير فرآيند توسعه محصول و همچنين شكل روابط بازاريابي يك سازمان را مشخص مي سازد.

تجزيه و تحليل محيط

بررسي محيط داخلي و خارجي كسب و كار بسيار مهم است. اين كار اطمينان مي دهد كه مديريت و تيم اجرايي از عوامل مورد نياز براي اجراي يك طرح بازاريابي موفق آگاه هستند.

شناسايي و تفكيك بازار هدف

بازار هدف، يعني گروهي از مشتريان كه كسب و كار، تلاش هاي بازاريابي و در نهايت فروش كالا بر روي آنها تمركز دارد. كسب وكار جديد همواره بر روي مشترياني تمركز مي كند كه به راحتي آمادۀ پذيرش محصول هستند. در نظر گرفتن كل بازار نيازمند منابع بسيار زيادي است كه نمي تواند استراتژي اوليه ورود به بازار قلمداد شود. اگر بازار هدف شما شامل بخشي از بازار باشد كه به دنبال خدمت رساني به آن هستيد، پس بخش بندي بازار بسيار اهميت دارد.
مباني تفكيك بازار:
1.دموگرافيك (سن، جنسيت، تحصيلات، درآمد، شغل، ابعاد خانوار و …)
2.روان شناختي (ارزش، سبك زندگي، نگرش)
3.تفكيك رفتاري (ميزان وفاداري)
4.تفكيك محصول

استراتژي و آميخته بازاريابي

اينك بايد تصميم بگيريد كه از كدام استراتژي بازاريابي استفاده كنيد. اين گام چون نقش مهمي در آميخته بازاريابي دارد، بسيار مهم است. شما نيازمند انتخاب يك يا چند استراتژي اصلي هستيد كه چند نمونه از آنها در زير معرفي شده اند:

بازاريابي انبوه

اين مورد استراتژي، مربوط به فشار به بازار است كه بخش بندي در آن كاملاً ناديده گرفته شده است و تلاش مي شود تا به بيشترين تعداد از مشتريان بالقوه ممكن دست يابد. اين تكنيك، متكي بر پتانسيل ترغيب موجود در ارتباطات است. روش هاي بازاريابي انبوه سنتي عبارت اند از راديو، تلويزيون و .تبليغات كاغذي

بازاريابي مجزا يا تفكيكي

اين استراتژي با نام استراتژي بازاريابي چند بخشي نيز شناخته مي شود. هر بخش از مشتريان به شكل نامساوي از ديگري در نظر گرفته مي شوند تا بتوانيد بخش هاي مختلف را با راه حل هاي متفاوت، هدف قرار دهيد. اين استراتژي تيم شما را در صرف بودجه بازاريابي، پوياتر مي سازد.

بازاريابي متمركز

اين استراتژي يك بخش مشخص و منحصر به فرد از جمعيت مشتريان را هدف قرار مي دهد. در اين حالت هزينه هاي بازاريابي كاهش مي يابد ولي همين اتفاق براي پتانسيل فروش شما نيز رخ مي دهد. اين استراتژي براي شركت هاي كوچك با منابع محدود كه از توليد، توزيع و تبليغات انبوه استفاده نمي كنند، مؤثر است.

بازاريابي مستقيم

در اين روش ارتباط با مشتري از طريق روش هاي شخصي سازي شده مانند ايميل، تلفن يا نامه صورت مي گيرد.

حالا شما نيازمند تعريف آميخته بازاريابي براي طرح بازاريابي خود هستيد. يكي از چارچوب هاي پذيرفته شدۀ متداول براي تعريف يك آميخته بازاريابي، تكنيك 4P است:
Product: محصول
Place: محل توزيع
Price: قيمت
Promotion: ارتقاء

محصول: در اين قسمت شما ماهيت محصول يا خدمتي كه ارايه مي كنيد را مشخص مي كنيد. اين قسمت شامل خصوصيات فيزيكي و مزاياي ارايه شده به وسيله محصول است. فهرستي از موارد پيشنهادي به شرح زير است:

  • ويژگي هاي محصول: رنگ، اندازه، كيفيت، ساعات كار، گارانتي، ارسال و نصب
  • بسته بندي: جعبه، ظرف يا پوششي كه محصول در آن جا مي گيرد.
  • برچسب: اطلاعات مرتبط با محصول كه بر روي بسته بندي وجود دارد.

محل توزيع: نوع كانال هاي توزيع كه در آينده از آن استفاده مي كنيد را مشخص مي كند. در تصميم گيري براي بهترين روش توزيع بايد جنبه هاي زير لحاظ شود:

  •  ارائۀ بهنگام كالا
  •  كانال توزيع كم هزينه، كه يك مزيت رقابتي ايجاد كند
  • كانال هايي كه موجب صرفه جويي در زمان خريداران و فروشندگان شوند

قيمت: در اين قسمت بايد مسائلي مثل تخفيفات و كمك هزينه هاي مربوط به محصولات خود را به همراه استراتژي كلي قيمت گذاري مشخص كنيد. يك استراتژي قيمت گذاري خوب در اين موارد به شما كمك مي كند:

  • بيشينه سازي ميزان فروش
  • افزايش سود
  • دل سرد كردن رقبا
  • جذب مشتريان
  • حفظ تصوير شركت

براي معرفي كانال در تلگرام كليك كيند.

آموزش سئو موبايل

امروزه موبايل ها، قسمتي از زندگي اكثر افراد جامعه شده اند به حدي كه يك ساعت بدون آن هم نمي توانند زندگي كنند. شما هنگامي كه به سوال يا مشكلي برخورد مي كنيد، براي حل آن گوشي خود را بيرون مي آوريد و آن را در مرورگر خود جستجو مي كنيد. تحقيقات گوگل ثابت كرده كه 58 درصد جستجو ها در موتور هاي جستجو به وسيله موبايل انجام مي گيرد و اكثر كاربران از طريق موبايل به دنياي وب وارد مي شوند. بايد بگوييم، اين آمار همچنان در حال رشد است و امروزه به 95 درصد نيز رسيده؛ چرا كه گوشي هاي هوشمند نزد كاربران محبوبيت زيادي پيدا كرده است.

ما مي توانيم از اين تحقيقات نتيجه بگيريم كه سئو سايت در موبايل در مقايسه با سئو دسكتاپ از اهميت بيشتري برخوردار است. گوگل اين استراتژي را در برنامه خود قرار داده كه الگوريتم Mobile First Index را براي تحليل محتوا و رتبه بندي بهتر سايت ها به وجود آورد. به همين علت است كه وبمستران براي سئو موبايل جايگاه ويژه اي در نظر گرفته اند.

ويكي دمي تلاش مي كند، تمام نكات مهم را حول سئو سايت در موبايل به شما عزيزان آموزش دهد؛ اما قبل از آن بايد توضيحاتي را در باب سئو موبايل و الگوريتم هاي جديد گوگل در رتبه بندي سايت ها در موبايل را مورد بررسي قرار دهيم.

سئو موبايل چيست؟

سئو موبايل عبارت است از كليه اقدامات انجام شده در بهينه سازي وب سايت براي كاربران موبايل و تبلت. بهينه سازي وب سايت براي موبايل هاي هوشمند و بهتر شدن تجربه كاربري (بيشتر شدن سرعت وب سايت و دسترسي راحت و آسان به محتواي داخل آن) آنان، باعث به دست آوردن رتبه بهتري در نتايج جستجو گوگل شده است. اين بهينه سازي شامل فعاليت هايي است كه وبمستران، منابع وب سايت، محتوا و مقالات را در دسترس خزنده هاي گوگل قرار مي دهند.

چرا سئو موبايل براي وبمستران مهم است؟

همان‌طور كه گفتيم، حدود 58 درصد جستجو ها در گوگل از طريق موبايل انجام مي شود و فقط 42 درصد از كاربران هستند كه از طريق دسكتاپ اين جستجو را انجام مي دهند. اين آمار هر لحظه در حال افزايش است. تجربه ثابت كرده است، كاربراني كه از طريق موبايل، جستجو هاي خود را انجام مي دهند، تمايل بيشتري به خريد اينترنتي دارند؛ در نتيجه وبمستران مي توانند با يك استراتژي درست، مشتريان زيادي را به وب سايتشان هدايت كنند.

گوگل نيز به دليل استفاده بيشتر كاربران از موبايل، تمركز خود را بر روي ايجاد الگوريتم هاي جديد براي اين دستگاه قرار داده است. ما از اين موضوعات نتيجه مي گيريم كه امروزه سئو موبايل يكي از مهم ترين دغدغه هاي متخصصين سئو مي باشد.

الگوريتم Mobile-Friendly و Mobile First Index

گوگل در سال هاي 2015 و 2016 آپديتي را با عنوان Mobile-Friendly يا Mobilegeddon ارائه كرد. اين الگوريتم باعث شد نتايج جستجو روي صفحه دسكتاپ و موبايل كاملا متفاوت باشد مثلا بر روي صفحه دسكتاپ، وب سايت ويكي دمي در رتبه اول قرار داشت؛ اما در موبايل وب سايت ديگري در رتبه اول نمايش داده مي شد. گوگل حتي وب سايت هايي را كه مناسب صفحه نمايش موبايل نبودند را در آن زمان پنالتي كرد. پس از مدتي، گوگل الگوريتم جديدي را با عنوان Mobile First Index معرفي كرد. اين الگوريتم، نتايج جستجو را طبق ورژن موبايل و دسكتاپ نمايش مي داد؛ يعني اگر كاربر بر روي دسكتاپ اين جستجو را انجام مي داد، گوگل نتايج جستجو را طبق ورژن دسكتاپ نمايش مي داد.

اين نكته را از ويكي دمي به ياد داشته باشيد كه منظور از موبايل، گوشي هاي هوشمند است نه تبلت ها.

چگونه نسخه موبايل، سايتمان را فعال و بهينه سازي كنيم؟

چگونه نسخه موبايل، سايتمان را فعال و بهينه سازي كنيم؟

براي بهينه سازي سايت در موبايل، ابتدا بايد بررسي كنيد كه وب سايت شما بر روي گوشي هاي هوشمند نمايش داده مي شود. بسياري از افراد تصور مي كنند كه اگر همان نسخه دسكتاپ سايت را بر روي موبايل در يك صفحه كوچك نمايش دهند، نياز كاربر را بر طرف مي كند؛ اما اين تصور اشتباه است و با اين كار فقط بازدهي وب سايتتان را كاهش مي دهيد. طراحي يك وب سايت براي نسخه موبايل كار چندان پيچيده اي نيست. ما طراحي سايت در موبايل را با سه روش براي شما عزيزان مطرح مي كنيم.

روش اول: جدا سازي URL هاي دسكتاپ و موبايل

URL هاي دسكتاپ با www.wikidemy.ir  و URL هاي موبايل با wikidemy.ir .m شروع مي شود. شما با طراحي اين دو نسخه براي وب سايتتان، مي توانيد كاربران بسياري را از طريق موبايل جذب كنيد. ورژن موبايل در يك زير دامنه قرار مي گيرد كه گوگل با تشخيص موبايل هاي هوشمند، كاربران را به آن هدايت مي كند. به بيان ديگر، گوگل تشخيص مي دهد كه كاربران با چه دستگاهي به فضاي وب وارد مي شوند. بايد بگوييم، وب سايت هايي كه با آدرس  m طراحي كرده ايد، معمولا از نظر بهينه سازي و سئو مشكلات زيادي دارند و بهتر است از اين روش استفاده نكنيد. اين روش سرعت ايندكس كردن را بسيار كاهش مي دهد و موجب توليد محتواي تكراري در موبايل مي شود.

روش دوم: استفاده مناسب از Dynamic Serving

نمايش دايناميك محتوا بدين صورت است كه محتواي وب سايت در دسكتاپ و موبايل بر روي يك آدرس نمايش داده مي شود؛ اما HTML/CSS آن با توجه به دستگاهي كه كاربر با آن وارد شده است نمايش داده مي شود. بهينه سازي وب سايت در اين روش، نسبت به روش اول قابل قبول تر است؛ اما باز هم ايرادات زيادي را دارد. براي مثال برخي از وب سايت هايي كه از اين روش استفاده كرده اند، در صفحه نمايش موبايل، سايت به صورت صفحه اي كه در دسكتاپ نمايش داده مي شود، نشان داده شده است.

ايراد بزرگ اين روش اين است كه با هر موبايل جديدي كه به بازار مي آيد، شما بايد اين روش را آپديت كنيد تا با دستگاه هاي جديد نيز سازگار شود و اگر اين آپديت را انجام ندهيد، وب سايت شما براي دستگاه هاي جديد قابل نمايش نخواهد بود. هزينه هاي زياد كد نويسي نيز يكي ديگر از مشكلات اين روش مي باشد.

روش سوم: طراحي Responsive Design

يكي از بهترين روش ها براي به وجود آوردن ورژن موبايل، طراحي ريسپانسيو مي باشد. در اين روش URL صفحات وب سايت و كد هاي HTML هم براي دسكتاپ و هم براي موبايل به يك صورت است كه نمايش محتوا از طريق، CSS مديريت و كنترل مي شود. يكي از مهم‌ترين ويژگي هاي ريسپانسيو، سازگاري با دستگاه هاي گوناگوني مي باشد و نيازي به كد نويسي هاي هزينه بردار ندارد. در اين روش، شما شاهد محتواي تكراري نيز نخواهيد بود.

براي بهينه سازي بهتر وب سايتتان بهتر است از طراحي ريسپانسيو استفاده كنيد؛ چرا كه طراحي ريسپانسيو، تمام روش هاي ديگر را از دور خارج مي كند. اين روش به اين علت كه محتواي شما را روي يك URL قرار مي دهد، مشكلي را براي سئو وب سايت شما به وجود نمي آورد، تجربه كاربري در آن بسيار زياد است، در اين روش، ريدايركتي وجود ندارد و از همه مهم تر اين روش را گوگل توصيه كرده است و بسيار براي وب سايتتان مفيد مي باشد.

فاكتور هاي سئو سايت براي موبايل

در اين قسمت مهم‌ترين تكنيك ها و روش هاي سئو سايت براي موبايل را بررسي مي كنيم كه با اين كار شما به گوگل نشان مي دهيد كه وب سايت شما براي نسخه هاي موبايلي نيز بهينه است.

استفاده از تست تجربه كاربري يا Mobile Usability

Mobile Usability، يكي از ابزار هاي كاربردي كه براي نشان دادن وضعيت سايت در موبايل طراحي شده است. اين ابزار در سرچ كنسول وب سايتتان قرار گرفته است. بروز هرگونه خطا در صفحات وب سايتتان را مي توانيد در اين بخش مشاهده كنيد. براي دسترسي به اين قسمت بايد به گوگل سرچ كنسول سايت رفته و در سمت چپ روي گزينه Mobile Usability كليك نماييد. در اين قسمت پيشنهاداتي را كه اين ابزار در رابطه با طراحي ريسپانسيو و تجربه كاربري نشان داده است را مشاهده مي كنيد. همچنين فاكتور هايي مانند فونت ها و… را نيز بررسي مي كند.

نكاتي در باب Mobile Usability

  • امروزه با محدود كردن گوگل، ديگر نبايد انتظار داشته باشيد كه در تشخيص موبايل فرندلي، تصميم درستي را بگيرد و در نتيجه رنك مناسبي را از آن بگيريد. محدود كردن دسترسي ربات هاي گوگل به جاوا اسكريپت، منابع سايت و CSS باعث مي شود گوگل همه فايل هاي موجود در صفحات را نتواند كرال كند و برخي از صفحات وب سايت از ديد گوگل پنهان بماند؛ در نتيجه بهتر است دسترسي كامل منابع را براي كرال كردن سايت به گوگل بدهيد.

براي تشخيص اين مورد، ابتدا فايل robots.txt را باز كرده و روي  Google Index و سپس Blocked Resources بزنيد. در ادامه، اين قسمت به شما نشان مي دهد كه آيا محدوديتي براي ربات هاي گوگل ايجاد شده است يا خير. robots.txt اين قابليت را دارد كه به ربات هاي گوگل فرمان دهد كه فايلي را ايندكس و كرال نكنند. اين فايل از طريق سرچ كنسول قابل دسترسي است.

  • از تبليغات پاپ آپ استفاده نكنيد؛ چرا كه گوگل رابطه خوبي با آن نداشته و كاربران نيز از آن تبليغات دل خوشي ندارند. استفاده از پاپ آپ در ورژن موبايل يك ويژگي منفي براي سئو آن محسوب مي شود؛ چرا كه هدف شما نمايش محتواي با كيفيت به كاربران است اما اين محتوا زير تبليغات بزرگ پاپ آپ مخفي مي شود و ديگر ارزش قبل را نخواهد داشت.
  • براي سئو سايت در موبايل، محتواي اصلي را مخفي نكنيد. اين كار را برخي از وبمستران انجام مي دهند و بخشي از صفحه وب سايت را در ورژن موبايل از دسترس كاربران خارج مي كنند. اين كار باعث مي شود ارزش و اعتبار محتواي شما نزد گوگل و كاربران از دست برود.

سئو سرعت وب سايت در موبايل

ديگر ابزار هاي كاربردي گوگل، Page speed Insights نام دارد كه سرعت صفحات وب سايت را در موبايل و دسكتاپ ارزيابي مي كند. گوگل تاكيد دارد وب سايت بايد، آنچه كه كاربر در نگاه اول نياز دارد را نمايش دهد. شما مي توانيد با استفاده از فشرده سازي تصاوير، كاهش زمان در پاسخگويي و… سرعت وب سايت خود را در موبايل افزايش دهيد.

 دسترسي آسان به محتواي داخل سايت

نمايش محتوا در وب سايت بايد به گونه اي باشد كه كاربران به راحتي بتوانند دسترسي هاي لازم را براي ديگر صفحات آن داشته باشند؛ در نتيجه بهتر است محتواي وب سايت را در دسكتاپ و موبايل به صورت جداگانه نمايش دهيد. اين جمله بدين معني است كه نبايد محتوا، عكس و فونتي را كه براي دسكتاپ در نظر مي گيريد، همان را براي موبايل نيز استفاده كنيد.

استفاده از Accelerated Mobile Pages

Accelerated Mobile Pages يا همان AMP به معني شتاب به صفحات سايت در موبايل مي باشد. اين ويژگي را گوگل به تازگي بيان كرده است. اين ويژگي در هر صفحه از وب سايت، يك ورژن AMP در آدرس ديگري به وجود مي آورد كه شما بايد با استفاده از تگ  canonicalآن را به صفحه اصلي وب سايتتان مرتبط كنيد. حال AMP محتوا را طبق استاندارد هاي موبايل نشان مي دهد.

سئو نمايش در نتايج جستجو در موبايل

هنگامي كه در موبايل عبارتي را جستجو مي كنيد، گوگل در نتايج جستجو براي عنوان هر صفحه 69 كاراكتر را نشان مي دهد؛ اما ممكن است اين تعداد به 78 كاراكتر نيز برسد. ما از اين موضوع نتيجه مي گيريم كه عناوين صفحات سايت ها در موبايل بيشتر نمايش داده مي شوند و باعث افزايش نرخ CTR سايت خواهند شد.

سخن پاياني

ما در اين مقاله، اهميت سئو وب سايت در موبايل را بررسي كرديم و نكات مهمي را در اين باب در اختيار شما عزيزان قرار داديم. اگر شما تا به امروز توجهي به سئو سايت در موبايل نداشتيد بهتر است از همين حالا تغييرات لازم را روي وب سايتتان انجام دهيد.