آرشیو فروردین ماه 1400

با تبلیغات خود، به درامد بیشتر برسید

كلوكينگ چيست

خيلي از صاحبان كسب و كارها براي اينكه به  درآمد بيشتري برسند، به دنبال راه حل هاي سريع و گاها اشتباه هستند. يكي از راه هايي كه با آن مي توان كاربران بيشتري را روانه سايت نمود، استفاده از يك تكنيك كلاه سياه به نام كلوكينگ (cloaking) مي باشد. اگر مي خواهيد اطلاعات بيشتري درباره black hat بدانيد حتما قبل از خواندن اين مقاله، مطلب مربوط به كلاه سياه و تكنيك هاي مرتبط با آن را مطالعه كنيد. در اين مقاله قصد داريم اطلاعات كاملتري درباره اينكه كلاكينگ چيست، انواع cloaking كدام است و اينكه چرا كلوكينگ در سئو باعث ضرر سايت ما مي شود، بيشتر صحبت كنيم. تا انتهاي مقاله، همراه ويكي دمي باشيد.

كلوكينگ در سئو به چه معنا است؟

Cloaking، به يك روشي گفته مي شود كه مطالب و آدرس ها (URL) را به گونه هاي مخنلف، به كاربران انساني و موتورهاي جستجو ارائه مي كند. در واقع، سئوكاران با استفاده از تكنيك كلوكينگ، دستوراتي را به search console مي دهند تا با آن، نتايج متفاوتي را به كاربران و موتورهاي جستجو به نمايش درآورند. براي درك بهتر مطلب به نمونه هاي زير توجه فرماييد:

  • ارائه يك صفحه متني از كلمه كليدي مورد سرچ به موتورهاي جستجو كه به هنگام كليك بر روي آن ادرس، ممكن است عكس يا flash به كاربران نمايش داده شود.
  • درج متن يا كلمات كليدي در يك صفحه، زماني كه كاربر عامل، درخواست كننده آن صفحه  به موتور جستجو باشد، نه  يك بازديد كننده انساني مد نظر باشد.

چگونه مي توان از cloaking جلوگيري كرد؟

هميشه پيدا كردن پنهان كاري يا همان cloaking، براي كاربران كاري آسان نيست؛ چرا كه بسياري از عاملان اين امر، مدام در حال تغيير در استفاده از اين روش هستند تا خزنده هاي گوگل هم به راحتي نتوانند آن ها را پيدا نمايند. در صفحه اي كه از تگ noarchive استفاده شده است، عموما خزنده ها از آرشيو كردن مطالب جلوگيري مي كنند و مطابق با دستورات ذكر شده، كار را دنبال مي كنند و احتمال cloaking هم بسيار است. 

اين روش باعث مي شود كه لينك هاي cached شده در نتايج جستجو ديده نشود و خزنده هاي موتورهاي جستجو هم نتوانند آن ها را كراول كنند. البته با استفاده از user-agent-based cloaking كه در موتور جستجوي فايرفاكس تعبيه شده است، شناسايي چنين صفحاتي تقريبا راحت تر است. عموم افرادي كه از اين روش استفاده مي كنند در تلاش هستند تا توسط خزنده ها كشف نشوند. اين بدان معنا است،  شخصي كه از آدرس IP شناخت شده استفاده نمي كند، قادر به ديدن صفحه نخواهد بود. به خصوص اگر از كش موتور جستجو خارج شده باشد.

 اين مورد مي تواند به گونه اي باشد كه كاربران با استفاده از google translate بتوانند صفحات پنهان شده يا همان cloaking را مشاهده نمايند. دليل اين امر هم،  اين است كه كلاهبردارها بين خزنده اي كه براي خزيدن مطالب مي آيد يا عنكبوتي كه مي خواهد آن را ترجمه كند،  هيچ تفاوتي نمي گذارند. عنكبوت Google Translate از همان دامنه آدرسهاي IP Google استفاده خواهد كرد. 

استفاده از كلوكينگ ممنوع

آشنايي با انواع كلوكينگ

از عمده ترين انواع cloaking در سئو، مي توان به موارد زير اشاره كرد:

1- مخفي كاري عامل كاربر (user-agent cloaking)

در واقع user-agent يك برنامه نرم افزاري است كه رفتارهاي كاربران انساني را مورد پردازش قرار مي دهد. به عنوان مثال، يك جستجو گر وب مانند عامل كاربر، عمل مي كند و تمامي اطلاعات سايت را پردازش مي كند. هنگامي كه از يك كلمه كليدي در كوئري خود استفاده مي كنيد، بروزر، يك كدي را به سرور ارسال مي كند تا user-agent را شناسايي يا تشخيص نمايد. اگر user-agent به عنوان يك  كراولر شناسايي شود، صفحات مخفي (cloaked) ارائه مي شوند.

2- پنهان سازي مبتني بر آي پي (IP- based cloaking)

 هر كاربري كه به يك وب سايت دسترسي پيدا مي كند داراي آدرس IP بر اساس موقعيت مكاني و خدمات اينترنتي خود است. در اين حالت ، كاربران از طريق صفحه اي با رتبه بندي بالا درSERP و دارا بودن ميزان بازديد بالا به صفحه مورد نظر هدايت ( redirect) مي شوند. براي اين منظور، مي توانيد از سوابق DNS معكوس (موجود در cPanel شركت ميزبان خود) براي شناسايي آدرس IP و راه اندازي htaccess. جهت هدايت مجدد آنها استفاده كنيد. اين روش، ترجيحي ترين روش كلاكينگ در سئو است.

3- مخفي كاري جاوا اسكريپت (JavaScript cloaking)

اين حالت زماني اتفاق مي افتد، كاربراني كه داراي جاوا اسكريپت فعال  بر روي مرورگرهاي خود هستند، يك نسخه اي از محتوا ارائه مي شود و اگر هم جاوا اسكريپت بر روي مرورگر خود را غير فعال كرده باشند، نسخه ديگري نيز به آن ها نمايش داده مي شود.

4- پنهان سازي HTTP_REFERER

 در اين روش ، سرصفحه HTTP_REFERER درخواست كننده، بررسي مي شود و بر اساس آن، يك نسخه پنهان يا بدون پوشش وب سايت ارائه مي گردد.

5-پنهان كردن  HTTP Accept-language header

اين تكنيك سرصفحه HTTP Accept-Language كاربر را بررسي مي كند و بر اساس نتيجه مطابقت، نسخه خاصي از وب سايت ارائه مي شود. به زبان ساده، اگر  HTTP Accept-Language header مربوط به يك موتور جستجو باشد، يك نسخه مخفي از وب سايت ارائه مي شود.

روش هاي معمول اجراي cloaking در سئو چيست؟

بگذاريد اكنون بفهميم كه چگونه مي توان با چند اشاره گر ساده ، cloaking را عملي كرد:

1- متن نامرئي يا پنهان Invisible or hidden text

اين كار را مي توان با افزودن متني با همان رنگ پس زمينه انجام داد تا در چشم انسان قابل مشاهده نباشد.

2- وب سايت هاي مبتني بر فلش (Flash-based Websites)

مي دانيم Flash به عنوان راهنماي SEO توصيه نمي شود. اما برخي از وب سايت ها نمي توانند از آن جلوگيري كنند. بنابراين آنها به جاي بازسازي كل وب سايت در HTML، صفحات وب غني از محتوا را ايجاد مي كنند و آنها را به خزنده هاي موتور جستجو نمايش مي دهند و در مقابل، صفحات فلش را به  بازديد كنندگان و كاربران به نمايش در مي آورند. 

3-وب سايت هايي با HTML فراوان( HTML Rich Websites)

يك تكنيك سئو خوب، نياز به داشتن “نسبت متن  به HTML” دارد كه در بالاترين حد ممكن باشد. به عبارت ديگر ، صفحه وب بايد متن (محتواي) بيشتري در مقايسه با برچسب هاي HTML شما داشته باشد. اما اگر كسي در حال نوشتن مقالات يا پست هاي كوتاه باشد ، نسبت متن شما به HTML بسيار كم خواهد شد. براي جلوگيري از طراحي مجدد وب سايت خود در چنين حالاتي ، افراد cloaking را رعايت مي كنند تا دستورالعمل هاي SEO را رعايت كرده باشند.

cloaking ممنوع

4- جايگزيني اسكريپت هاي جاوا (Replacement of Java Scripts)

در اينجا ، مي توان از JavaScript ، براي نشان دادن محتوا به يك كاربر غير JavaScript فعال استفاده كرد كه، با متن درون Flash يا عنصر چندرسانه اي ديگر مطابقت دارد.

آيا چيزي به نام كلاه سفيد كلوكينگ وجود دارد؟

اين سوال را شايد بارها شنيده باشيد، همانطور كه كلاه سياه داراي كلوكينگ است، پس كلاه سفيد هم مي تواند داشته باشد، بر اساس صحبت هاي Matt Cutts، كلوكينگ كلاه سفيد يك روش كاملا متناقض با اصطلاحات گوگل است. هر كسي اين جمله را به شما گويد، سعي كنيد كه از او دوري كنيد، چرا كه احتمال پنالتي شدن سايت شما وجود خواهد داشت. 

همچنين او اعلام كرده است كه اگر كدي متفاوت از گوگل بات در user agent يا IP سايت داشته باشيد، گوگل آن را به عنوان cloaking در نظر مي گيرد و بايد از آن اجتناب نماييد.

پنالتي گوگل براي cloaking چيست؟

از آنجايي كه گوگل، مدام در حال آپديت الگوريتم هاي خود است و اخيرا هم هسته گوگل در دسامبر 2020 آپديت شد، اگر كسي از روش مخفي كاري يا پنهان كاري به طرقي كه در بالا ذكر شد، استفاده نمايد. قطعا در ليست سياه گوگل قرار مي گيرد و با او برخورد شديدي خواهد شد.

اميدوارم اين مقاله از سلسله مقالات ويكي دمي توانسته باشد، نظر شما مخاطبان عزيز را جلب كرده باشد. در صورت داشتن سوال يا نظر، حتما براي ما كامنت بزاريد. اگر نياز به مشاوره سئو داريد با شماره 09128909248 تماس حاصل نماييد.

آموزش مقدماتي سئو كلاه سياه

لينك دادن به صفحات اصلي

در داخل هر يك از سايت ها بخش هاي خاصي براي در ارتباط بودن با كاربر تهيه شده است مثلا تماس با ما، درباره ما، خدمات، اخبار و رويدادها و عناصري مشابه به اين ها. شما مي توانيد از اين اين عناصر در دو بخش footer و header سايت خود استفاده كنيد. حتي اين قابليت هم داريد كه از آنها در منوي سايت خود هم استفاده كنيد. با اين شرايط ديگر استفاده از آنها در داخل محتواي صفحه منطقي به نظر نمي رسد. شايد در بعضي از جاها لازم ببينيد از آنها استفاده كنيد اما در حالت كلي لينك دادن به اين صفحات در داخل محتواي سايت نه تنها به شما در بهينه سازي و افزايش رتبه كمك نمي كند بلكه جزء ترفند هاي سئو كلاه سياه نيز شمرده مي شود و ارزش محتوايي شما را كاهش مي دهد. بهتر است از هر چيزي در جاي مناسب خود استفاده كنيد.

محتواي تكراري (Duplicate Content) 

محتواي تكراري يا Duplicate Content به محتوايي گفته مي شود كه در بيش از يك صفحه تكرار شده باشد. همچنين اگر شما محتوايي را از يك سايت ديگر كپي كنيد و در سايت خود تكرار كنيد يك محتواي تكراري محسوب مي شود. استفاده از اين كار نه تنها درست نيست بلكه در خيلي از مواد اخلاقي به نظر نميرسد. اين ترفند در گذشته تاثير گذار بود و مي توانستيد از آن براي گرفتن رتبه استفاده كنيد ولي اكنون نه تنها به شما در كسب رتبه كمك نمي كند بلكه به سايت شما آسيب هم مي رساند و باعث جريمه شدن سايت از طرف الگوريتم پاندا مي شود. شما مي توانيد در مقاله مضرات محتواي تكراري در 2020 به طور كامل و با جزئيات بيشتري با معايب اين روش آشنا شويد.

محتواي تكراري

 

استفاده از تگ هاي عنوان

ما از تگ هاي عنوان يا تگ هاي بدنه يا تگ هاي هدينگ (heading) براي بخش پذيري و سادگي در فهم محتواي خود استفاده مي كنيم تا هم كاربر و هم ربات ها ارتباط بهتري با آن برقرار كنند و مطالب آن را راحت تر درك كنند. اگر كه شما در تگ هاي عنوان بيش از حد از كلمات كليدي استفاده كنيد دچار افت رتبه در بهينه سازي مي شويد. در صورت تمايل مي توان از كلمات مترادف و هم خانواده با كلمه ي كليدي استفاده كنيد.

تگ هاي هدينگ در سئو منفي

توليد محتواي خودكار (Content Automation)

به محتواهايي كه توسط نرم افزار هاي خاص ايجاد مي شود محتواي ماشيني يا اتوماتيك مي گويند. روش كار اين دسته از نرم افزارها به اين صورت مي باشد كه شما با دادن عبارات و كلمات كليدي هدف خود به اين نرم افزار ها، آنها شروع به توليد محتوا در خصوص موضوع و كلمات كليدي شما مي كنند.

با كمي دقت مي توان اين دسته از محتواها را تشخيص داد. عدم فاصله گذاري و رعايت نكردن اصول نگارش از برجسته ترين تفاوت هاي محتواي اتوماتيك با ديگر محتوا ها مي باشد. همچين در اين دسته از محتوا ها انتقال مفهموم و مطلب به دليلي مكانيكي بودن آن، پايين است.

توليد محتواي خودكار

الگوريتم هاي گوگل در طي آپديت هاي اخير خود به خوبي مي توانند اين دسته از محتوا ها را تشخيص دهند و در صورت مشاهده، آنها را جريمه مي كنند.

تبادل لينك (Link exchange)

يكي ديگر از ترفند هايي كه در بهينه سازي سايت شما مفيد است ولي در صورت تخلف در آن جريمه خواهيد شد فرآيند تبادل لينك يا Link exchange مي باشد. هنگامي كه ديگر سايت ها به شما لينك مي دهند موتور جستجو متوجه مي شود كه سايت شما داراي اعتبار است به همين دليل به سايت شما اعتماد كرده و رتبه ي شما را بالا مي برد، در نتيجه، در نتايج جستجو سايت شما را به نمايش مي گذارد. اين ارزش گذاري براي بك لينك، باعث شده است برخي از سايت ها به فكر خريد بك لينك از سايت هاي معتبر بيفتند و يا با برخي از سايت ها به تبادل لينك بپردارد. اين ترفند هم ديگر مثل قبل تاثير گذار نيست و الگوريتم پنگوئن  قابليت تشخيص بك لينك هاي ساختگي و تبادل بيش از حد لينك ها مابين سايت ها را دارد و در صورت مشاهده آنها را جريمه مي كنند.

تبادل لينك در كلاه سياه

لينك سازي حلقه اي (Web Rings)

ترفند ديگر كه در زمينه ي تبادل لينك وجود داد استفاده از لينك سازي بصورت حلقه اي است يا Web Rings مي باشد. در اين روش تعدادي از وب سايت ها به صورت حلقه به يكديگر لينك مي دهند تا سايت لينك دهنده و لينك گيرنده قابل تشخيص نباشد. به اين صورت كه سايتي كه لينك را صادر مي كند در نهايت بك لينك از آخرين سايت به خودش بر مي گردد. اين ترفند يكي از روش هاي Negative SEO است كه هنوز براي موتورهاي جستجو نا مفهوم است. با توجه به تجربيات متخصصين ويكي دمي در زمينه ي بهينه سازي وب سايت ها، در آپديت هاي جديد الگوريتم ها اين ترفند هم به صورت جدي پيگيري مي شود و زير ذره بين آنها قرار مي گيرد.

مزرعه لينك (Link Farm)

با توجه به معناي آن مي توان در ذهن خود يكسري از تصورات، درخصوص نحوه ي كار با مزرعه ي لينك كرد. در اين روش يكسري سايت و وبلاگ ساخته مي شوند كه هدف از ايجاد آنها دادن لينك به سايت اصلي مي باشد. اينكار براي دادن ارزش و تقويت سايت هدف انجام مي شود.

درر ابتداي تأسيس اين روش، سايت هايي وجود داشتند كه با پرداخت هزينه، به سايت شما لينك داده و به اين صورت باعث افزايش رتبه ي سايت شما مي شدند. اين كار باعث شد كه وبلاگ ها و دايركتوري هايي فقط با نيت لينك دادن به ديگر وب سايت ها ايجاد شوند، كه مملو از موضوعات غير مرتبط بوند.

تكنيك PBN

با آپديت الگوريتم پنگوئن ديگر اين كار در افزاريش رتبه و بهينه سازي كم ارزش شد و در صورت مشاهده رتبه ي وب سايت شما افت پيدا مي كند. با گذشت زمان وب مستران به اين فكر افتادند كه وبلاگ ها يا سايت هايي فقط براي اهداف خود ايجاد كنند و در آن موضوعات مرتبط با كسب كار خود، قرار دهند. اين وبلاگ ها به مرور زمان رتبه مي گرفتند و بالا مي آمدند. وب مستران از طريق همين وبلاگ ها و سايت ها به سايت اصلي لينك مي دهند تا با اين ترفند اعتماد موتور جستجو را جلب كنند و رتبه ي سايت هدف را بالا ببرند. به مرور زمان افراد بيشتري سمت اين روش آمدند در نتيجه الگوريتم ها فهميدند و اعبار اين كار رو كاهش دادند.

تكنيك Link Farm با نام PBN نيز شناخته مي شود. PBN مخفف عباررت Private Blog Network  مي باشد. اگر كه اين عبارت را با نام Private Backlink Network   ديدي دقيقا اشاره به همين روش دارد.

خريد بك لينك غير اصولي (Buy backlinks)

در اين روش شما به سايت هاي هم موضوع با سايت خود مراجعه مي كنيد و با پرداخت هزينه، لينك سايت خود را در آنجا قرار مي دهيد. اگر اين كار را در سايت هايي با موضوعي متفاوت با موضوع سايت خود انجام دهيد، نه تنها تاثير گذار نخواهد بود بلكه احتمال جريمه شدن شما را هم فرآهم مي كند.

خريد بك لينك

براي اين كار بهتر است سايت هايي را انتخاب كنيد كه داراي ارزش و اعتبار بالايي هستند. اين سايت ها با دادن لينك به سايت شما، ارزش و اعتبار سايت خود را به سايت شما انتقال مي دهند. معمولا در اين سايت ها به دليل قرار گرفتن بك لينك هاي زياد، توجه گوگل به سمت آن جلب مي شود و ديگر ارزش و اعتبار قبل را به بك لينك هاي آن نمي دهند.

اگر مي خواهيد موضوع خريد بك لينك ها را به طور كامل و دقيق تر بررسي كنيد مي توانيد به مقاله همه چيز درباره خريد بك لينك: آيا خريد بك لينك اشتباه است؟ مراجعه كنيد.

بهينه سازي متن جايگزين تصوير

بهينه سازي متن جايگزين تصوير يا همان تگ alt عكس يا به عبارن ديگر alt text يكي ديگر از راهكار هاي بيهنه سازي مي باشد كه براي تصاوير سايت مورد استفاده قرار مي گيرد. در اينجا هم شما بايد ربات هاي موتور جستجو را متوجه موضوع تصوير خود بكنيد تا به خوبي آن را درك كنند و در نتايج جستجو هاي تصويري، آن را نمايش دهند. با توجه به توضيحات گفته شده متوجه مي شويم كه بهينه سازي اين متن بسيار اهميت دارد و تگ alt بايد توصيف دقيقي از محتواي تصوير باشد. استفاده ي بيش از حد از كلمات كليدي كانوني و هدف شما در توصيف عكس باعث كاهش رتبه ي سايت شما و جريمه شدن مي شود. از طرفي ديگر در صورتي كه شما براي تمامي تصاوير خود از يك محتواي توصيفي استفاده كنيد ربات هاي گوگل متوجه مي شوند كه شما قصد فريب آنها را داريد و شما را جريمه مي كنند. هريك از تصاوير استفاده شده در صفحه بايد توصيف مختص به خود را داشته باشند تا در نتايج جستجوي كاربران به خوبي نمايش داده شوند.

تكنيك هاي سئو منفي

 

حواستان باشد ناخواسته در دام سئو كلاه سياه دچار نشويد!

برخي از كاربران در حين انجام بهينه سازي سايت خود و تلاش براي دوري از روش كلاه سياه ناگهان دچار جريمه شده اند و فعاليت آنها به نحوي كلاه سياه معرفي شده است. تنها دليلي كه براي اين كار وجود دارد آگاه نبودن نسبت به قوانين الگوريتم ها  مي باشد. پس سعي كنيد دانش و آگاهي خود را از قوانين و ضوابط موتور هاي جستجو بالا ببريد كه زحمات شما در راستاي بهينه سازي به هدر نرود.

  • در سئو زيادي خوب نباش .. اعتدال رو رعايت كن

اگر شما در طي فرآيند بهينه سازي برطبق اصول و قوائد پيش برويد و قصد هيچگونه تخلفي را هم نداشته باشيد اما در انجام آن زياده رويي كنيد بازهم دچار فرآيندي مشابه به سئو كلاه سياه شده ايد كه اصطلاحا به آن Over Optimization مي گويد. بيش از حد بهينه كردن سايت خود باعث ايجاد آسيب به رتبه ي سايت مي شود. اين وسواس فكري را كنار بگذاريد. در هر موضوعي حتي خوب بودن اعتدال را رعايت كنيد چه برسد به بهينه كردن سايت خود. زياده روي كردن در انجام تكنيك هاي مفيد براي بهينه سازي سايت باعث ايجاد آسيب هاي شديدي مي شود. به عنوان مثال اگر در طول درمان قرص مفيدي براي شما تجويز مي شود كه باعث برطرف شدن بيماري شما مي شود، بنا به تجويز دكتر شما بايد در ساعات مشخصي از آن استفاده كنيد. مصرف يكباره تمامي قرص ها نه تنها گره از كار شما باز نمي كند بلكه صدمات جبران ناپذيري را به همراه دارد. اين رويه در بهينه سازي هم صادق است. نبايد در استفاده از يك ترفند زياده رويي كنيد و به رتبه ي خود در Search Engine ها آسيب بزنيد.

براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به آموزش سئو كلاه سياه ويكي دمي مراجعه نماييد.

آموزش سئو داخلي

سئو داخلي چيست؟ چه ميزان در بهبود جايگاه سايت اهميت دارد؟ اين ها سوالاتي هستند كه تمام افرادي كه درگير سئو سايت و بهينه سازي براي موتورهاي جستجو هستند، مي پرسند. اين مقاله برگرفته از صحبت هاي بسياري از سئوكاران و حاصل سال ها تجربه است كه در اختيار شما عزيزان قرار گرفته است. بسياري از سايت هاي آموزشي همين مطالب را حتي كمتر بصورت پكيج براي فروش گذاشته اند. قطعا يك استراتژي خوب سئو بدون در نظر گرفتن سئو داخلي يا همان on-page seo و حتي با پياده سازي يك استراتژي ناقص در سئو داخلي به نتيجه ايده آل نخواهد رسيد. همچنين موتور هاي جستجو از جمله گوگل، روز به روز به سئو داخلي ارزش بيشتري مي دهند و تاثير آن را بيشتر در نتايج جستجو شاهد هستيم.

خود من بارها ديده ام كه سايت هايي حتي بدون بك لينك و فقط با فاكتورهاي سئوي داخلي به نتايج خيلي خوبي رسيده اند و طبق تجربيات خود ما در ويكي دمي و تست كردن روي يك مجله اينترنتي، توانستيم كلمات كليدي پر رقابتي را بدون بك لينك به صدر نتايج گوگل برسانيم.

براي آشنايي بيشتر با كليات سئو حتما مقاله آموزش سئو را مطالعه كنيد.

به نظرم ديگه نياز نيست كه بيشتر از اين روي اين مورد تاكيد كنم و خود شما اهميت سئو داخلي را فهميده ايد. حال وارد بحث آموزش سئو داخلي مي شويم.البته قبل از شروع مقاله، توصيه مي كنم كه پادكست مقدماتي آموزش سئو داخلي را گوش فرا دهيد و در صورت نياز به اطلاعات بيشتر، مابقي مقاله را مطالعه نماييد. البته اگر به دنبال سنجش خود مي گرديد، مي توانيد به آزمون تستي كه در انتهاي مقاله آورده شده است، مراجعه نماييد.


 

فاكتور هاي سئو داخلي (on page seo)

تك تك فاكتور هايي كه در اين قسمت معرفي مي شوند، از اهميت بالايي برخوردار هستند، پس لطفا هنگام پياده سازي فاكتورهاي سئو داخلي، به سليقه ي خود از هيچ كدام نگذريد و خودتان اولويت بندي نكنيد.

آشنايي با متا تگ ها – meta tag

 ابتدا براي آن دسته از عزيزاني كه با متا تگ ها آشنايي ندارند، توضيح كوتاهي مي دهيم و بعد به سراغ انواع متاتگ هاي مهم در سئو مي رويم و براي هر كدام توضيحاتي ويژه ارائه مي كنيم. از آنجا كه براي هر كدام از اين متاها مقاله هاي كاملي نوشته شده است، در حين معرفي كوتاه براي هر متا، مقالات مرتبط را براي اطلاعات بيشتر شما عزيزان قرار داده ايم.

متا تگ چيست؟

متا تگ ها (Meta Tag) يا برچسب هاي متا، بخشي از محتواي يك صفحه مي باشد كه از ديد كاربران مخفي مي باشد. زيرا اين متا ها در كد هاي HTML سايت قرار مي گيرد و حاوي اطلاعاتي براي موتور هاي جستجو مي باشند. موتور هاي جستجو، از جمله گوگل، از اين متاها هم براي درك بيشتر ماهيت سايت و صفحه استفاده مي كنند و هم آنها را در نتايج جستجو (SERP) براي كاربران خود به نمايش در مي آورند.

متا تگ ها نقش بسيار مهمي در سئو سايت دارند و يكي از مهمترين فاكتور هاي سئو داخلي مي باشند و نبايد به هيچ وجه آنها را ناديده گرفت. همچنين براي داشتن رتبه اي بهتر، بايد خيلي با دقت و با تحقيق كلمات كليدي اقدام به نوشتن اين متا ها كنيد. متا تگ ها (meta tag) در بخش HEAD كد هاي HTML قرار مي گيرند.

فاكتور هاي سئو داخليمعرفي مهمترين متا تگ هاي سئو داخلي

در اين بخش، مهمترين متا تگ هايي كه تاثير زيادي در on-page seo دارند را معرفي مي كنيم؛ و بعد، ساير متاتگ هاي كم تاثير تر را مورد بررسي قرار مي دهيم. اميدوارم با رعايت اين موارد، به بهبود سئو داخلي سايت خود كمك كنيد.

متا تگ تايتل (title tag)

البته تگ تايتل، با متا شروع نمي شود، اما مهمترين متا تگ در سئو محسوب مي شود و تاثير بسياري در سئو سايت دارد. براي اينكه با title tag به صورت جامع آشنا شويد توصيه مي كنيم كه مقاله همه چيز در مورد عنوان صفحه را بخوانيد.

تايتل تگ، همان عنواني است كه در نتايج جستجو براي كاربران نمايش داده مي شود و اولين فاكتوري است كه ماهيت و موضوع يك صفحه را براي موتور هاي جستجو روشن مي كند؛ حتي در تبليغ هاي گوگل (google ads) تايتل يك صفحه بسيار مهم مي باشد.

در هنگام تايتل نويسي، بايد سعي كنيد كه تايتل شما بيشتر از ۷۰ كاراكتر نشود و سعي كنيد از كلمات كليدي در تايتل خود استفاده كنيد. اگر بتوانيد تايتل جذابي بنويسيد، تاثير بالايي در جذب كليك و افزايش CTR سايتتان خواهيد داشت.

تايتل صفحه ي شما بايد كاملا مرتبط با موضوع صفحه ي شما باشد و همچنين نبايد به صورت مصنوعي از كلمات كليدي در آن استفاده شود. قطعا اگر در تايتل خود ۳ بار از كلمه كليدي خود استفاده كنيد، يك تايتل كاملا مصنوعي خواهيد داشت كه مي تواند باعث افت رتبه سايت شما شود. هم چنين اگر يك سايت تازه تاسيس باشد، شايد هيچگاه رشد خوبي نداشته باشد.

در صورت نياز، اگر مي خواهيد چند بار از كلمه كليدي در تايتل استفاده كنيد، بهتره از كلمات كليدي LSI استفاده كنيد كه در مورد آن بطور كامل توضيح داده ايم.

 

متا ديسكريپشن (meta description)

متا دسكريپشن يا توضيحات متا، نيز يكي از مهمترين متاها براي سئو مي باشد. از اصلي ترين تاثير هايي كه متا ديسكريپشن به جا مي گذارد، جذب كليك در نتايج جستجو مي باشد كه در نتيجه، يكي از مهمترين روش هاي افزايش CTR بوده كه بايد به آن بسيار اهميت داده شود.

متا دسكريپشن(meta description) توضيحات خلاصه اي از صفحه مورد نظر مي باشد. يعني براي يك توضيح خوب، بايد بتوانيد صفحه ي خود را با ۱۵۰ تا ۱۷۰ كاراكتر به كاربران خود معرفي كنيد. حواستان باشد در متا دسكريپشن نيز، حتما از كلمات كليدي خود استفاده كنيد ولي به هيچ وجه سوء استفاده و زياده روي نكنيد. اگر بيش از اين تعداد كاراكتري كه گفتيم استفاده كنيد، نمره يا امتياز منفي نخواهد داشت. فقط مقدار بيشتر از آن حد را در نتايج جستجو نمايش نخواهد داد.

اگر شما براي صفحات سايت خود متا دسكريپشن قرار ندهيد موتور هاي جستجو بخشي از محتواي صفحه را به عنوان متا دسكريپشن انتخاب مي كنند و عموما اين بخش با توجه به سرچي كه انجام مي شود و مرتبط ترين بخش به آن جستجو، انتخاب مي شود. اما هميشه به اين نكته توجه داشته باشيد كه كاربران قبل از كليك كردن بر روي لينك شما، توضيحاتي كه داده ايد را مي خوانند و بعد تصميم مي گيرند كه بر روي لينك شما كليك كنند يا نه!

متاتگ ويو پورت(viewport)

يكي ديگر از متا تگ هايي كه در سئو داخلي وب سايت تاثير گذار مي باشد تگ ويوپورت است. متا تگ viewport براي نمايش هرچه بهتر صفحات وب سايت در صفحه نمايش هاي كوچكتر روي كار آمده است. اين متا تگ،در ابتدا توسط شركت اپل معرفي شد و بعدها از آن استفاده هاي فراواني كردند.هرچند هنوز اين متاتگ به صورت رسمي بخشي از كد هاي html محسوب نمي شود اما براي داشتن صفحه رسپانسيو، نياز است كه از اين تگ در بخش head كد هاي html استفاده شود.

در گذشته، صفحات وب را فقط براي صفحه نمايش هاي بزرگ مي ساختند و هنگام استفاده و مشاهده يك صفحه با موبايل، نيار به زوم كردن و اسكرول هاي زياد به سمت چپ و راست بود كه تقريبا استفاده با موبايل از اين صفحات بسيار سخت و غيرممكن بود.

استفاده از متا تگ ويوپورت (viewport) باعث شده است كه بزرگنمايي اوليه، سريعاً بعد از بارگذاري صفحه توسط مرورگر تعيين شود و متناسب با ابعاد صفحه نمايش، قابل مشاهده باشد.

متا تگ og يا (open graph)

متا تگ اپن گراف يا همان og ها، تاثير مستقيم بر روي سئو داخلي سايت شما ندارند اما استفاده از آنها قطعا كار درستي است پس به شما توصيه مي كنيم از اين تگ به درستي استفاده كنيد. حالا دليل اين تاكيد را هم به شما مي گوييم:

تگ اپن گراف، اولين بار توسط فيس بوك به وجود آمد. فيس بوك براي دادن يك نظم جامع و تبادل اطلاعات از وب سايت ها به داخل فيس بوك، اين تگ را اختراع كرد. در واقعيت متا تگ og فقط براي شبكه هاي اجتماعي كاربرد دارد و شما با داشتن اين تگ در وب سايت، هنگام اشتراك مطالب سايت خود در شبكه هاي اجتماعي، متوجه مي شويد كه محتواي شما كاملا منظم و چارچوب بندي شده در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي شود.

تصور كنيد كه محتوايي نوشته ايد و در هر يك از شبكه هاي اجتماعي، قصد اشتراك گذاري آن را داريد و اين محتواي شما شامل چندين عكس مختلف مي باشد و شما تمايل داريد هنگام انتشار، عكس مورد نظر شما به همراه عنواني خاص در شبكهه ها منتشر شود، در اين صورت شما چه خواهيد كرد؟

راه حل همان متا تگ هاي اپن گراف مي باشد.

شما در اين متا تگ ها دقيقا مي توانيد مشخص كنيد كه در شبكه هاي اجتماعي محتواي شما با چه نامي و با چه عكسي منشر شود.

با توجه به رشد چشمگير شبكه هاي اجتماعي و استقبال بسيار مردم از آنها، حتي گوگل نمي تواند آنها را ناديده بگيرد. به همين دليل، گوگل به سيگنال هايي كه از اين شبكه هاي اجتماعي دريافت مي شود اهميت ويژه اي مي دهد. اين ويژگي، به صورت غير مستقيم در رتبه بندي هاي سايت، تاثير فراواني دارد. همچنين اشتراك درست محتواهاي شما در شبكه هاي اجتماعي مي تواند ترافيك بسيار زيادي را به صورت روانه براي سايت شما ايجاد كند.