الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل چيست؟ و در سئو چه تاثيري دارد؟ | Hummingbird Algorithm Google

با سلام خدمت همراهان هميشگي ويكي دمي. در اين سري از آموزش سئو قصد داريم در مورد الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل صحبت كنيم. مرغ مگس خوار زماني كه معرفي شد بسياري از نتايج جستجو را تحت تاثير خودش قرار داد و باعث شد شكل جديدي از جستجوها و نمايش‌ها در دنياي موتورهاي جستجو پديد آيد. اگر از علاقه‌مندان به الگوريتم هاي گوگل هستيد، مقاله الگوريتم مرغ مگس خوار را تا انتها بخوانيد تا با يكي از مهم‌ترين آنها آشنا شويد.

الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird Algorithm Google) چيست؟

هدف اصلي آن، بهينه‌سازي جستجوي كاربران است. بر خلاف الگوريتم پاندا و الگوريتم پنگوئن كه در ابتدا به عنوان افزونه (add-ons) به الگوريتم ‌هاي موجود در گوگل اضافه شدند، مرغ مگس خوار از ابتدا به عنوان يك الگوريتم اصلي براي بهينه‌سازي جستجوي كاربران تعريف و عرضه شده است.

تمركز اصلي آن بر روي عبارات است و اين امكان را به گوگل مي‌دهد كه بتواند عبارات جستجو شده را به طور كامل تجزيه و تحليل كند و سرعت دسترسي كاربران به نتايج را افزايش دهد. با توجه به اين تعريف متوجه مي‌شويم كه گوگل نام مناسبي براي آن انتخاب كرده است.

 

دليل نامگزاري الگوريتم مرغ مگس خوار توسط گوگل

مرغ مگس خوار پرنده‌اي است كوچك و باهوش كه دو ويژگي دقت و سرعت را در كنار يكديگر دارد. الگوريتم گوگل نيز سعي مي‌كند با درك دقيق مفهوم عبارت جستجو شدهدر كمترين زمان و بيشترين سرعت، همان نتايجي را به كاربر نمايش دهد كه كاربر به دنبال آن‌ها مي‌باشد.

 

چگونه الگوريتم مرغ مگس خوار جستجوي گوگل را تغيير داد ؟

از پاييز سال 2013، تاثير خود را بر روي نتايج ميلياردها جستجو گذاشته و براي كاربران، صفحه‌ي نتايج شخصي‌تر و صميمي‌تري از جستجو را فراهم كرده است. البته نبايد فراموش كنيم كه پاسخ‌دهي گوگل در ميكرو ثانيه به سوالات متني در نتيجه تغييرات گسترده‌اي در طول 20 سال اين موتور جستجو است، اما امروزه نتايج، ديگر بر اساس كلمات كليدي خاص مشخص نمي‌شوند و كل عبارت مورد توجه قرار مي‌گيرد.

مرغ مگس خوار جستجويي كه ما انجام داده‌ايم را درك مي‌كند و معناي آن را در نتايجي كه به كاربران نمايش مي‌دهد لحاظ ميكند.

براي اينكه بتوانيد كاملا اهميت به روزرساني مرغ مگس خوار را درك كنيد، با ما همراه شويد تا به شما نشان دهيم كه جستجو قبل از اين به روزرساني در گوگل به چه شكلي بوده و اين الگوريتم براي چه كاري طراحي شده و چرا واقعا زندگي ما را تغيير داده است.

 

جستجو قبل از الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل به چه شكل بود ؟

در تابستان 2013، اصول SEO كم و بيش شبيه به همان چيزي بود كه امروزه از آن استفاده مي‌كنيم. ما در آن زمان هم در عصر «محتواي عالي» زندگي مي‌كرديم و به حمايت لينك‌ها (خريد لينك و يا ساخت لينك) در وب‌سايتمان نياز داشتيم و هدف ما هميشه، توانايي پاسخ دادن به سوالاتي بود كه براي مردم اهميت داشت. اگرچه حتي يك سال بعد از عرضه الگوريتم مرغ مگس خوار ، نتايج جستجو بسيار متفاوت بود.

جستجوي قديمي گوگل

يك سال قبل از انتشار اين الگوريتم، نتايج جستجو به شما دقيقا همان چيزي را مي‌دادند كه درخواست كرده بوديد، مثلا براي جستجوي تك كلمه‌اي “Games” و براي رشته طولاني‌تر “شهردار بورلينگام در كانزاس كيست؟” و يا حتي يك كلمه اختصار معروف مثل “NBA”، اين كار به شكل catch انجام مي‌شد.

نتايج اغلب موارد كاملا دقيق بود، البته پاسخ عميق و مفهومي با منابع كافي در مورد جستجو به كاربر ارائه نمي‌شد. توانايي تجزيه و تحليل درخواست‌ها هنوز يك چالش براي گوگل بود مخصوصا زماني كه گوگل بايد تفاوت دو درخواست شبيه به هم با معناي متفاوت را تشخيص مي‌داد.

به عنوان مثال موزيك و تاتر مي توانند گزينه هاي خوبي براي اثبات اين موضوع باشند. اگر الان در گوگل درباره “The Globe” جستجو كنيم، اطلاعاتي در رابطه با تئاتر معروف Globe كه مربوط به شكسپير است به دست مي‌آوريم. اگر اين جستجو در سال 2010 انجام مي‌شد، به احتمال زياد اطلاعاتي در رابطه با كروي بودن “Globe” زمين و يا اطلاعاتي در رابطه با سازمان Global Learning and Observation to Benefit the Environment به شما داده مي‌شد.

حالا در نظر بگيريد كسي كه جستجو  مي‌كند، علاقه اي به بازيگران نداشته باشد و چيزي كه با وارد كردن كلمه Globe در جستجوي آن است يك ترانه از سال 1991 به همين نام است.  امروز به‌راحتي مي‌توانيم درخواست‌هاي جستجوي خود را در گوگل طوري تنظيم كنيم كه گوگل بتواند پاسخ دقيق سوال‌ها را بازيابي كرده و نمايش دهد. فقط درنظر داشته باشيد كه در هر صورت نبايد سوال‌هاي اشتباه، شبيه به «ماشين حضرت مسيح چيست؟» بپرسيد چون حتما جواب اشتباهي مي‌گيريد.

براي درك كامل اين الگوريتم، بايد با ويژگي‌هاي اصلي گوگل كه تاثير زيادي بر روي جستجو دارند و الگوريتم مرغ‌ مگس‌ خوار گوگل در جستجو از آنها كمك مي‌گيرد آشنا شويم كه يكي از ويژگي‌هاي اصلي گوگل، «گراف دانش و جستجوي معنايي» است.

 

گراف دانش گوگل

گراف دانش (Knowledge Graph) در سال 2012 منتشر شد.
ايده اصلي آن به شكلي بود كه به عنوان مثال، وقتي شما جمله «اقامتگاه پاريس هيلتون» را جستجو كرديد، اطلاعات مربوط به آن متن را آماده كند.

قبل از گراف دانش ممكن بود كه شما اطلاعاتي مربوط به «هتل هيلتون» كنار «رود سن» را به جاي نتايج مربوط به «خانم پاريس هيلتون» وارث هتل‌هاي هيلتون دريافت كنيد. در واقع گوگل با استفاده از گراف دانش مي‌تواند اطلاعات ديگري كه ممكن است مربوط به جستجوي يك كاربر باشد را در اختيارش قرار دهد.

جستجوي معنايي (Semantic Search) جستجويي كاملا متفاوت از كلمات كليدي و چيزي فراتر از آن است.
گوگل در جستجوي معنايي روي كلماتي كه نوشته مي‌شوند تمركز نمي‌كند و در واقع معنا و مفاهيم نوشته‌هاست كه اهميت دارد.

 

تاثير الگوريتم مرغ مگس خوار بر روي سئو سايت

بر خلاف الگوريتم هاي پنگوئن و پاندا كه ماهيت ضد اسپم داشتند الگوريتم مرغ مگس خوار افزونه‌اي مي‌باشد كه به تجزيه و تحليل عبارت‌هايي كه كاربران جستجو مي‌كنند مي‌پردازد. پس براي اينكه مورد جريمه اين الگوريتم قرار نگيريد و سئو سايت خود را بهبود ببخشيد بايد به توليد محتواي مرتبط با عبارت‌هاي جستجو شده توسط كاربران بپردازيد.

در صورتي كه كاربران به هنگام جستجوي عبارت‌هاي بلند، از وب سايت شما بازديد كنند و به هدف شان برسند، شما مورد تاييد الگوريتم مرغ مگس خوار قرار خواهيد گرفت.

 

هدف از به روز رساني الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل چيست ؟

مرغ مگس خوار باعث پيشرفت زيادي در تكنولوژي جستجوي گوگل شد و حدود 90 درصد از جستجوها در سراسر جهان را تحت تاثير خود قرار داد، كه تمركز آن بر روي سه جزء اصلي زير است:

  • جستجوي محاوره‌اي (Conversational Search)

با استفاده از پردازش زبان طبيعي (روشي در هوش مصنوعي)، مرغ مگس خوار مي تواند نتايج مناسب بر اساس هر دو نوع كلمات كليدي كوتاه (head) و طولاني (long-tail) كه شامل عبارات و جملات مي‌شود را بازيابي كند و ويژگي معناشناسي به اين آن كمك مي‌كند تا به كاربران اجازه دهد با اطمينان موضوعات كلي و جزئي مورد علاقه خود و همه چيزي كه به آن موضوع مربوط است را جستجو كنند.

  • جستجوي انساني (Human Search)

اگر در روزهاي اوليه اينترنت از يك موتور جستجو استفاده كرده باشيد حتما به خاطر داريد كه جستجوي موضوعات و موارد خاصي كه دانش كافي از آن نداشتيد چه كار سختي بود. الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل اين مشكل را با تمركز بر روي كلمات هم معني و موضوعات مرتبط به هم حل كرده است.

براي روشن تر شدن موضوع تصور كنيد كه شخصي عبارت «رئيس جمهور انگلستان» را جستجو مي كند. البته انگلستان رئيس جمهور ندارد و در سيستم پادشاهي انگلستان نخست وزير رياست دولت را به عهده دارد. اگر در گذشته اين عبارت جستجو مي‌شد، گوگل به احتمال زياد جواب درستي براي اين جستجو نداشت اما امروزه اين الگوريتم به كاربر كمك مي‌كند آنچه را كه نمي‌داند و جستجو مي‌كند، بفهمد و به نتايج درستي كه مدنظرش است برسد.

  • جستجوي صوتي (Voice Search)

با ايجاد اين الگوريتم، جستجوي مكالمه‌اي تغييرات بزرگي در سئو ايجاد كرد و اين تغييرات باعث پيشرفت گوگل در زمينه درك زبان طبيعي و جستجوي صوتي شد. در جستجوي صوتي با بيان عبارت مورد نظر، در واقع مرغ مگس خوار را براي پيدا كردن پاسخ احضار مي كنيد. به طور كلي تنها كلمات كليدي براي سنجش قصد كاربر از جستجو كافي نيست در نتيجه مرغ مگس خوار به همراه گراف دانش و معناشناسي گوگل مي‌تواند نتايج بهتري را در هم در جستجوي نوشتاري و هم جستجوي صوتي براي كابران آماده كند و كار را براي آنها راحت تر كند.

 

بهينه سازي جستجوي محلي

با استفاده از جستجوي معنايي و پردازش زبان طبيعي كه كنار هم نشان دهنده تفكر و تمايلات يك انسان است، موتور جستجو مي‌تواند درخواست‌ها را تجزيه و تحليل كند و آنچه كه كاربران به دنبال آن هستند را پيدا كند. با وجود اين ويژگي‌ها ديگر استفاده از كلمات كليدي و پاراگراف‌هاي توضيحي كه كسب و كارها در سايت‌هايشان تعريف مي‌كنند اهميت بسيار كمتري دارد. به عبارت ديگر روش هاي غلط اسپم كردن صفحات با كلمات كليدي و نام‌هاي تجاري جعلي بسيار ضعيف شده است و حتي شايد منجر به گوگل پنالتي شوند، اگرچه هنوز هم از آنها استفاده مي‌شود.

 

سخن آخر

اين الگوريتم براي شما يك فرصت است! زيرا به كيفيت محتواهايي كه توليد مي‌شود و ارزش اين محتواها براي كاربران توجه ويژه‌اي دارد. پس اگر سئو سايت براي شما مهم است در توليد محتواهاي سايت‌تان و تعريف كلمات كليدي دقت كنيد و توجه داشته باشيد كه الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل سايت‌هايي كه شامل كلمات كليدي بي‌فايده و محتواي بي‌كيفيت هستند را هدف جريمه خود قرار مي‌دهد.

اگر محتواي سايت شما مطابق با اهداف جستجوهاي گوگل باشد، رنك سايت به صورت ارگانيك و لوكال ارتقاء مي‌يابد. در نتيجه برطرف كردن نياز كابران و پاسخ درست به سوالات يا اهداف آنها از جستجو بايد براي شما در اولويت باشد تا Hummingbird Algorithm Google كمك كند كه سايت شما ديده شود.

 

اميدوارم از اين مقاله ويكي دمي لذت برده باشيد و براي شما مفيد بوده باشد. در انتها اگر نظر يا پرسشي داريد حتما با ما در ميان بگذاريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.